אלי ס'ט: שיר נשכח משיריה של נעמי שמר " הורה נחל עוז".

העברה מאתר " זמר רשת " ,פרויקט חרום להצלת הזמר העברי המוקדם.

שיר נשכח, משיריה של נעמי שמר (נעמי ספיר, כשנכתב השיר).

ביום 14.9.2012 פרסם ב"אתר החופשי של בני קריית חיים" עורך האתר – גייזי (אליעזר) שביט (שייטוביץ'), שנולד (1934) בקרייה ולשעבר חבר קיבוץ נחל עוז בקשה בזו הלשון: 'בתום ליל חג העליה לנחל עוז נפרדו האמנים מחברי הקיבוץ ונעמי ספיר (שמר) קצינת התרבות של הנחל חיברה שיר ולחן מי שזוכר את הלחן יבורך !'.

על פי היומון "דבר" מיום 30.9.1953, חגיגות יסוד הקיבוץ (במקום היאחזות נח"ל) הייתה ביום 29.9.1953.נראה שאת המילים (ר' לעיל) שפרסם גייזי, ליד בקשתו, הוא מצא באתרו של ד"ר מרדכי נאור.

קצת יותר מ- 10 שנים לאחר פרסום הבקשה, ב- 18.5.2023, הגיעה תשובתה של ד"ר דינה גרייצר, היסטוריונית וחובבת של הזמר העברי: אני יודעת את הלחן. למדתי אותו בתנועה המאוחדת ברחובות, מטומי (יעקב) טוכמן ז"ל, מדריכנו האהוב, שנרצח, ע"י פידאיון, בנחל עוז, ב- 1954.

מאשר ל"זמרשת" כצל'ה – אברהם כ"ץ-עוז (יליד תל-אביב 1934), ח"כ לשעבר, מטעם מפא"י ו"המערך" ושר החקלאות בממשלת האחדות של שמיר, ממקימי קיבוץ נחל עוז, שנעמי (אז ספיר) וגדעון שמר היו מצוות ששלח פיקוד הנח"ל לעזור בחגיגות אזרוח ההיאחזות.

מ"שיר פרידה" (ללא לחן) שכתבה נעמי ספיר לחברי נחל עוז, בשם כל חברי צוות התרבות מפיקוד הנח"ל, שסייע בחגיגות האזרוח, שהושאר על לוח המודעות כשהצוות עזב ניתן ללמוד שבנוסף לנעמי ספיר וגדעון שמר הצוות כלל גם את סימה, אברמל' ומיכה.  

תמונתה של נעמי ספיר, מנצחת על המקהלה באירוע האזרוח של נחל-עוז, עם תודתה של נעמי שמר על פרסום התמונה ב"אתר החופשי של בני קריית חיים".   

רוב תודות ליענקל'ה כהן, יליד גן-יבנה, 1934, שהצטרף לגרעין המייסד של נחל-עוז ועד היום שם, על התגייסותו לאיסוף החומרים והמידע שנמסרו באדיבות ארכיון נחל-עוז.  

מילים:נעמי שמר
לחן:נעמי שמר
כתיבה: 1953
הלחנה: 1953


עוזו אחים
שלבו רעי ידיים במחול
ותנו הזמר חי צעיר
הי –
עורו אחים, הרימו קול,
כך פורץ השיר
מול עזה העיר.
יחד, קדימה,
הרגל תעוז, הלב יעלוז
ב-
הורה נח"ל מחודשת
שיר של מרץ,
הורה נחל עוז.

נעמי שמר מנצחת על מקהלת חברי נחל עוז ביום האזרוח.

הפתק בכתב ידה של נעמי שמר, שהשאירה על לוח המודעות בנחל עוז עם עזיבתה, בתם חגיגות אזרוח היאחזות הנחל.

ואלה הידיים והלבבות ,בני קריית חיים ,מייסדי קבוץ נחל עוז.

מאלי רביד { ליישי }:באתר " זמר רשת " תמצאו סיקור נרחב אודות השיר " הורה נחל עוז"{ מילים ולחן נעמי{ ספיר } שמר, כולל התוויים והשמעתו ,בין היתר ,מפיו של עמוס גלעד בן קריית חיים וחבר עין גדי, ומפיה של ד'ר דינה גרייצר שהוקלטה בימים אלה על ידי עופר גביש המלווה שירתה בגיטרה, בעקבות תגובתה לכתבה שפורסמה באתר זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *