יואב אבניאון: פניו של דור תש'ח.

העברה מתוך האתר" היסטוריה ושימור בישראל " בעריכת אליעד אלון

אליעד אלון  : פוסט ששיתף במרשתת מדריך הטיולים ומתעד ההיסטוריה יואב אבניאון .

יואב אבניאון

  פניו של דור תש"ח. צלמים רבים תיעדו את לוחמות ולוחמי תש"ח. תמונה זו מצאה חן בעיני במיוחד. בוריס כרמי, מחבורת הייקים של צלמי התקופה וצלם העיתון ב"מחנה", הגיע בקיץ 1948 למחנה סרפנד (צריפין) ולכד במצלמתו חבורת צעירים מהכשרת מעוז. חלק מחברי הקבוצה לחמו זמן קצר קודם בקרבות מלכיה בגליל העליון וכאן הם מישירים מבט למצלמה בימי הפוגה בטרם יחזרו למערכה. לימים יגיעו רבים מהם להתיישבות בקיבוץ רביבים. במהלך הכנת הרצאתי בנושא צלמי ארץ ישראל קיבלתי על תמונה זו משובים מפתיעים מכמה כיוונים וכך הצלחנו לזהות את רוב המצולמים. רותי לבנונית קלוסקי (מספר 1 בצילום) חיה כיום בקיבוץ רביבים. גאולה ז'ירינובסקי (מספר 6 בצילום) תינשא לימים ליצחק טישלר (מספר 9 בצילום) עיתונאי שכתב את הספר "אחרונים על הרכס" על הקרבות במלכיה וברמלה- לוד. גאולה הבטיחה לי שתצפה הערב במפגש! טובה דן (מספר 3 בתמונה) סיפרה לימים למשפחתה שבוריס כרמי רצה לצלם אותה לבד (לא מפתיע נכון?) אבל היא התעקשה על תמונה קבוצתית עם חבריה. טובה דן הייתה ביתו של מנכ"ל סולל בונה האגדי ולימים הפכה אדריכלית ונישאה לגדעון זיו אף הוא אדריכל ממתכנני מגדל שלום. אהבתי לחשוף את סיפורי החיים מאחורי התמונה הדוממת. תודה לעדין קווה, לעודד ברזילי, לדני זיו ולאמית בירן איש-עם.

אלי רביד, ליישי: טובה דן{ זיו } במרכז התמונה { מספר 3 }היא בת קריית חיים, ביתם של חיה { לבית אליס }והלל דן, אחות תאומה לאילה { לימים כספי } אשר הקימו את ביתם בקריית חיים , רחוב י'ט { יוסף אהרונובי'ץ } מספר 12 . טובה ואילה { ילידות 1929} למדו בקרית חיים והיו חניכות תנועת " המחנות העולים" .צריף התנועה היה בקרית מוצקין מאחורי בית הכנסת הגדול שברחוב גושן, ולאחר הטלת הפצצה ממטוס איטלקי{ מלחמת העולם השנייה } עברה הפעילות לקריית ביאליק, בצריף שהיה במרכז קריית ביאליק בפינת הרחוב המוביל גם היום למוסד החינוכי " אהבה ". הורי, מרים לבית אסטרחן ובצלאל רבינובי'ץ וחיה והלל דן { הוריה של טובה דן -זיו שבתמונה }היו חברי " גדוד העבודה- פלוגת עין חרוד "בבית צפפה -רמת רחל ,שבירושלים{ 1921-22} ומאז הם עברו כברת דרך ארוכה מאד , קרובה ומשותפת עד מותם. ביתנו שברחוב ט'{ בילינסון } 2 בקריית חיים היה ביתם של טובה ואילה דן בשעות אחר הצהריים עד שההורים יחזרו מעבודתם. את ביתם של משפחת דן בקרית חיים , לא הרחק מביתנו, אזכור תמיד לבית בו שמעתי לראשונה כילד בן שלוש, את צלילי נגינת הפסנתר ואת החדרים אליהם נמלטתי מאימת התחפושות של אילה , טובה ואחותי הטובה והאהובה אילנה{1930}…

את הבית שלנו ברחוב קלישר מספר 19שבשכונת זיו{ נווה שאנן } בחיפה , אליו עברנו מקריית חיים בשנת 1952,תיכננו טובה דן וגדעון זיו בעלה , סמוך מאד לסיום לימודי האדריכלות בטכניון. הייתה זו עבודת התכנון הראשונה והיפה של שניהם .{ יתכן ועבודת הגמר בסיום לימודיהם בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון }. משרד האדריכלות של טובה וגדעון זיו היה מהטובים והמובילים בארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *