רותי ריכטר -יצחקי סיפור השבוע :סיגלון חד עלים ומכנף נאה.

שלום לידידי

 מאי ויוני הם החודשים שבהם חוגגים עצי הנוי. רובם באו לארצנו מארצות ניכר, אבל הסתגלו יפה לאקלים המקומי. כרגיל, האגדות לקוחות מספרי הדיגיטלי והחינמי "פעם אחת, לפני הרבה שנים…" שיצא לאור בהוצאה הדיגיטלית עברית. הספר מכיל כמאה אגדות שעוסקות בצמחי בר,  בצמחי נוי,  במלאכות עתיקות, בירושלים, בים  ועוד.  אפשר להורידו בקלות ובחינם לטלפון הנייד, לאייפד או למחשב האישי, וכך יש לכם תמיד סיפור זמין לילדים וכמובן גם למורים ולמדריכים.

אנא שתפו. בתודה , רותי.

מדוע סגולים פרחי הסִיגָלוֹן?

אגדה ארגנטינית. עיבדה רות ריכטר

כשנחתו ראשוני הספרדים בדרום אמריקה, הביא עמו אחד מקציני הים הספרדים את פילאר, בתו היפה, בעלת העיניים הסגולות, העמוקות כמעמקי הים, שלא היו יפות מהן בכל היבשת. האב רצה לחתן אותה עם אחד מאנשיו, אבל היא מאסה בחתן המיועד, והתאהבה באינדיאני צעיר ונאה, בן המקום. יום אחד עקב אחריה האב כשהתגנבה בסתר מביתה כדי לפגוש את אהובה. הוא הפתיע את הנאהבים המתנשקים, ושלף את אקדחו כדי להרוג את האינדיאני. ראתה פילאר את הסכנה הנשקפת לאהובה, ומיהרה להפיל את עצמה על האינדיאני כדי לגונן ולסוכך עליו. האב לא הספיק לנצור את נשקו, והכדור פגע בפילאר והרג אותה. אז ירה האב גם בעצמו, ובמקום שבו נפלו האב ובתו צמח עץ שפרחיו סגולים כעיניה של פילאר. עץ זה הוא הסיגלון.

סיגלון חד עלים. פריחה. צילם אריה ריכטר ז"ל.

המדע שמאחורי האגדה

סִיגָלוֹן חד עלים 

תעודת זהות

משפחה:  בּיגְנוֹנִיִים.

"בני דודים": טֵקוֹמִית הכֵּף, ביגנוניה.

מולדת: דרום אמריקה.

מאפיינים: עץ נשיר, גבוה, בעל עלים גדולים דומים למניפה. העלה הגדול עשוי מעלעלים רבים. הסיגלון פורח בסגול בראשית הקיץ. הפריחה מקדימה את הלבלוב, ולכן העץ נראה מרחוק סגול. בסתיו יש שוב פריחה, אך היא מעטה ומתרחשת עם העלים. הפירות היבשים דומים לקסטנייטות. הם ונבקעים בהבשלה.

ריבוי: על-ידי זרעים.

שימושים ופולקלור: עץ נוי ושדרות. 

סיגלון באביב. הפריחה מקדימה את הלבלוב.

מדוע מצוידים זרעי המכנף הנאה בכנפית?

כשברא בורא העולם את העצים שאל כל אחד מהם מה בקשתו, וכל עץ הביע את משאלתו. עץ אחד ביקש לו פרחים יפים, עץ אחר ביקש פירות טעימים, עץ שלישי ביקש חוזק וכוח כדי לעמוד בפני הסערות, ורק המכנף הנאה היסס ולא ידע מה לבקש. "מה תבקש, מכנף?" שאל האל את העץ וליטף את עליו. "אני מבקש שכל צאצאיי ינבטו לידי ולא ינדדו למרחקים. אני משתוקק לראות עד סוף ימיי את ילדיי ונכדיי סמוכים אלי כדי שאוכל לשוחח עמם יום-יום." נעתר בורא העולם לבקשתו של המכנף והפיל את כל זרעיו לידו, והם נבטו בקרבת מקום,  ליד גזעו העבה. בתחילה שמח המכנף כשראה שכל צאצאיו חוסים בצלו, אך עד מהרה גברה ביניהם התחרות על מעט האור שחדר מבעד לענפי העץ הגדול ועל המים וחומרי המזון שבקרקע. אלה לא הספיקו לפרנסת הנבטים הרבים, והם קמלו ומתו בזה אחר זה. בכה המכנף והתפלל לאלוהים שיציל את צאצאיו וייתן להם מרחב מחיה כדי שיאריכו ימים. נעתר בורא העולם לבקשתו של המכנף, והעניק לזרעיו כנפית קטנה המסייעת להם לעוף למרחקים. מאז מצוידים זרעי המכנף הנאה בכנפית, והם עפים ונובטים בכל רחבי העולם.

המדע שמאחורי האגדה

מכנף נאה

תעודת זהות

משפחה: פרפרניים. 

"בני דודים": אלמוגן, שעועית, תורמוס, אפונה, חומוס.

מולדת: דרום ברזיל.

מאפיינים: עץ נוי מהיר צמיחה בעל שלכת קצרה בסוף החורף. הפרחים צהובים. הם מופיעים באביב. הפרי תרמיל חד זרעי המצויד בכנפית קרומית.

ריבוי: על ידי זרעים

שימושים ופולקלור: עץ נוי נפוץ בגנים ובשדרות. הוא משמש גם לייעור וכשובר רוח. העצה חזקה ומשמשת בנגרות רהיטים. בבוליביה משמש המכנף כצמח מספוא חשוב.

פירות מכונפים של מכנף נאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *