הדרה-העברה : על שוברים שתיקה

 

חברות וחברים יקרים,
לפני עשר שנים נשיא ארצות הברית היה ברק אובמה. בישראל נפלה ממשלת אולמרט וממשלת נתניהו השניה החלה לעשות את צעדיה הראשונים. ישראל ועזה עדיין ליקקו את פצעי "עופרת יצוקה". לשבור שתיקה היה תהליך לא פשוט, אולם מסע ההסתה והדיבה נגד הארגון רק החל להראות ניצנים ראשונים. זו התקופה שבה קיקה קירשנבאום, צלם עיתונות שעובד עם מיטב העיתונים בעולם ומלווה את "שוברים שתיקה" מתחילתו, החליט להתחיל לצלם פורטרטים של חיילים לשעבר שמסרו עדות לארגון.
 
עשר שנים עברו. שלוש ממשלות, כמה וכמה מערכות בחירות, שני מבצעים נוספים בעזה ומי בכלל יכול לספור כמה סגרים, כתרים, פלישות לבתים, מחסומים וכמה חיילים נכנסו ויצאו דרך המכבש הענק הזה על האוכלוסייה הפלסטינית שנקרא "שגרת פעילות מבצעית". וכל הזמן הזה קיקה היה שם. מדבר עם עדים, שואל אם הם מוכנים להסיר עבורו את מעטה האנונימיות ולעמוד, בפנים חשופות, מול המצלמה שלו. עשר שנים. עשרות עדים שמתוכם בחר קיקה 52 תמונות. 52 עדים כנגד 52 שנות כיבוש

https://www.facebook.com/events/2552628004966384/

 

אם הייתם שואלים אותי לפני עשר שנים, לא הייתי מדמיין שאתרגש כל כך להזמין אנשים לתערוכה. אבל אני מתרגש. התערוכה שלו מציגה אנשים שאני מכיר, שעבדתי או התנדבתי איתם וראיתי גדלים ומשתנים בעשור האחרון. היא מציגה גם אנשים שלא פגשתי, עדים שהסכימו להיחשף. וגם אני שם, צעיר בכמה שנים. לכל אחד צילום דיוקן וטקסט – הסיבה שהוא בחר להעיד.
 
לא אלאה אתכם בניתוחים אמנותיים. אומר רק שהתערוכה הזו, עבורי, היא יותר מהפנים שמאחורי העדים של "שוברים שתיקה". היא הפנים של מי שראו מקרוב איך נראית השליטה שלנו בשטחים, ולא היו מוכנים לעבור על זה בשתיקה, וחלקם אף שילמו על כך מחיר אישי וגאים לחשוף את עצמם ואת מה שעשו בשטחים, שוב ושוב.

אז כן, אני מתרגש להזמין אתכם לתערוכה הזו, ומרגש אותי שבקרוב תוכלו להתבונן בחלק מהאנשים האמיצים והמרשימים שיצא לי להכיר.

התערוכה מוצגת ברחוב רבנו חננאל 5, תל-אביב יפו. ערב הפתיחה הוא ב-14 בנובמבר, יום חמישי, ב-19:30, אבל התערוכה מוצגת עד ה-5 בדצמבר. אשמח לראות אתכם שם.
 
אבנר גבריהו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *