עמוס גלבוע : על שקרים ומלחמת יום הכיפורים

 אני מעביר לכם עכשיו מאמר המיועד להיות מפורסם רק ביום חמישי הבא, כי מחר אנחנו כבר לא בציון.

כתבתי אותו  כי נקעה נפשי מים השקרים וסיפורי המעשיות  האופפים אותנו חדשות לבקרים.  (להבדיל לחלוטין מ1000 דעות שונות 

הבעיה היא כי אתה יכול להבחין בשקר רק בנושאים שממש יש לך ידע עמוק בהם, וגם אז לא תמיד. מאסון הדור שעדיין אנו חלק ממנו.ו.

הייתי מעוניין לכתוב על המתרחש בסוריה, אך איני יכול שלא להגיב על דברים לא נכונים  בעליל. בגיליון יום הכיפורים  של "מעריב", פורסמה רשימה ארוכה ביותר הנושאת את השם :"שקרים שסיפרנו לעצמנו" מאת ד"ר יגאל קיפניס. אני בדעה כי דברים שנאמרים ברשימה ביחס לסוכן אשראף מרואן אינם בגדר אמת, וחובה לשים דברים על דיוקם, כמו דברים אחרים  לא נכונים ביחס למודיעין.אתמקד באשראף . הידע שלי בנושא אשראף מבוסס בעיקרו על שני מקורות : יצא לי לקרוא, בדרך פלא,  במשך כמה חודשים  את כל הדיווחים שנשלחו ע"י אשראף מאז גיוסו ועד לאחר המלחמה;שנית, הזדמן לי לקרוא את כל הניירת והעדויות הסודיות שטרם נחשפו (וספק אם ייחשפו ) שהיו בוועדת אגרנט בעניינו של אשראף .

אתחיל במה שזועק לשמיים לא רק כטעות אלא כשיא האבסורדים.  כך נכתב : " ב-29 ספטמבר כבר ידע מרוואן שהמלחמה קרובה ביותר, אבל לא ניצל את אמצעי הקשר שעמדו לרשותו כדי לדווח על כך. ב-3 אוקטובר שמע את סאדאת אומר 'זה עניין של שעות', וכחלק מההכנות לכך נשלח ללוב לטפל בהעברת ציי הים והאוויר של מצרים למקום מבטחים בלוב". ועכשיו, עיזבו את העובדה שלאשראף לא היו אמצעי קשר (כי הוא לא היה בכלל בגדר "סוכן מתריע". היו כמה סוכנים מתריעים רמי דרג שהיו מצוידים במכשירים ), עיזבו את התמיהה מהיכן יודע הכותב כי אשראף שמע מסאדאת על עניין השעות– תיתמקדו במשפט האחרון.  אין כאן טעות בשם או טעות בתאריך, שהן טעויות מאוד שכיחות. יש כאן אלוף האבסורדים: מצרים מוכנה לזינוק למלחמה כמו לביאה. חיל הים שלה בכוננות הכי גבוהה וצי הצוללות שלה קיבל כבר פקודות מבצע; חיל האוויר שלה גומר להעמיס את הפצצות לקראת תקיפת כל היעדים האסטרטגים שלנו בסיני, וצבא היבשה בחזית התעלה מצוי במצב "חרום" שטרם נראה כמותו. והנה, האדון אשראף (שבאותו זמן יש לו שני תפקידים: קצין קישור למודיעין הסעודי וקצין קישור למודיעין הלובי ) צריך להעביר את הצי המצרי ואת חיל האוויר המצרי למקומות מקלט בלוב!!?לא יאומן כי יסופר. אפילו באגדות אלף לילה ולילה אין סיפורים כאלו. למה באמת נסע אשראף ללוב ב-3 אוקטובר (באותו יום נסע שר המלחמה המצרי לסוריה על מנת לסגור את שעת ה"ש" שנקבעה לשעה  1350 במקום 1700 ), ומשם לפאריז ומשם ללונדון ? בשל דבר אחר לחלוטין, שיפורסם בבוא הזמן.

ונמשיך . ברשימה נכתב כי בחודשיים שקדמו למלחמה העביר מרואן5 פעמים התרעות ממוקדות על כך שמצרים תפתח במלחמה, והתרעות אלו , שלא התממשו, הטריחו את מקבלי ההחלטות והצבא; ובו בזמן בספטמבר העביר אשראף מסר מרגיע שלפיו לא תהיה מלחמה בשנה הקרובה.  ובכן, לא דובים ולא יער הוא לא העביר 5 התרעות ממוקדות, הוא לא הטריד את הצבא, והוא לא העביר מסר כי לא תהיה מלחמה  בשנה הקרובה.

אז מה היה לנו באמת? ב-12 יוני דיווח אשראף כי סאדאת מסר לאסד (שביקש לדחות מועד המלחמה מהאביב לסתו 1973 )שהמלחמה תהיה בסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר; ב-4 ספטמבר הוא מסר כי סאדאת מדבר על חידוש הלחימה לקראת סוף השנה אך שומר עכשיו על סודיות רבה. זהו!

זה לא הכל, אך דומני שזה מספיק.

גמר חתימה ובריאה לכולם

בברכה

עמוס גלבוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *